Het is hier genieten - Reisverslag uit Valkenburg, Nederland van Koorschool St. Bavo Haarlem - WaarBenJij.nu Het is hier genieten - Reisverslag uit Valkenburg, Nederland van Koorschool St. Bavo Haarlem - WaarBenJij.nu

Het is hier genieten

Door: Sanne, Manon, Annemarie, Marieke

Blijf op de hoogte en volg Koorschool St. Bavo

30 Mei 2014 | Nederland, Valkenburg

Gisterochtend werden we - precies op tijd! - uitgezwaaid door alle ouders en gingen we op weg naar Limburg. Onze onvolprezen touringcarchauffeur (géén buschauffeur!) Marco bracht ons in no-time in Heerlen, waar we de zon tegemoet gingen. Onderweg waanden wij ons nog even in een straffe winter met de film Frozen waar zelfs (of juist?) de leiding ook heel hard om moest lachen. Eenmaal in Heerlen wandelden we richting de Sint Pancratiuskerk waar we eerst gastvrij werden ontvangen in het naastgelegen café om in te zingen en om te kleden. Met de elektrische piano net aan in de deuropening werd er goed ingezongen en alle moeie bekkies klaarden weer op. Dit kon ook te maken hebben met dat er eindelijk - in groepjes van vier tegelijk - een plaspauze was na de 'lange' busreis.
Verstopt op de koorzolder verrasten de kinderen de binnendruppelende kerkgangers alvast met mooie koorklanken en aan het begin van de mis werden we uitgebreid welkom geheten.
Na de viering kregen we nog een korte rondleiding door de bijzondere, en oude kerk. Wat heel leuk was, was een 'paastafereel' wat sommigen eerst hadden aangezien voor een niet-opgeruimde kerststal. Toen de betekenis eenmaal duidelijk was, was iedereen onder de indruk van alle figuren en uitgebeelde scènes uit het paasverhaal.

Na de mis gingen we eindelijk richting Epen, de kinderen konden niet meer wachten om hun kamers in te richten en de accommodatie te ontdekken. Er waren nog meer verrassingen, niet alleen de kamers waren prachtig, rondom het (grote!) huis ligt een heerlijk speelveld waar iedereen naar hartenlust kan tafeltennissen, voetballen, volleyballen, basketballen en de liefhebber kan zelfs heuveltje af door het gras rollen. En als ze even rust willen, zoeken ze de paarden in een van de weilanden naast ons op of trekken zich even terug op hun kamer.

Na een paar uurtjes spelen was het tijd voor het eerste diner. De enorme stapels pannenkoeken werden au-bain Marie (au bain Annemarie) opgewarmd en de kinderen, leiding, pianist én touringcarchauffeur hebben allemaal genoten van de heerlijke creaties van de pannenkoekenouders waarvoor nogmaals heel veel dank! Misschien heeft u het applaus gehoord vanuit Epen?
Natuurlijk denken wij ook aan de vitaminen en het toetje was een heerlijke, vers gesneden (door de super hulpvaardige kinderen!) fruitsalade waar ieder van gesmuld heeft. De laatste restjes energie werden er nog even uit gevoetbald en tenslotte was er nog een leuk uitbeeldspel in teams door onze senioren Vera en Maaike voorbereid.

En toen was het tijd om naar bed te gaan en te gaan slapen. Dat ging niet bij iedereen even snel maar uiteindelijk heeft iedereen een aardig nachtje kunnen maken en zat vanmorgen de hele groep weer fris en fruitig aan het ontbijt. Dat ontbijt was trouwens heel uitgebreid en supergoed verzorgd door de camping. Schalen met verse broodjes, boterhammen, vleeswaren, kaas en allerlei vruchten. Voor ieder wat wils. Ook de overgebleven pannenkoeken stonden erbij en na het maken van de lunchpakketten en het ontbijt gingen we op pad voor een wandelingetje naar de grens met België.

De wandeling naar België was erg leuk en we genoten van de prachtige omgeving, de mooie bloemetjes, de knuffelkoeien, kleefkruid, vuurstenen, mooie (vakwerk)huisjes, kortom alles wat het mooie Zuid Limburg (en België) te bieden heeft. Eenmaal bij het kasteel was het nog steeds leuk maar de terugweg was iets anders (lees: langer) dan gepland. Na een paar keer heen en weer gelopen te hebben (maar we blijven lachen!) besloten we onze hulplijn Marco (touringcarchauffeur) in te schakelen en hij was zo lief om ons te komen halen. Gelukkig reed zelfs hij nog even verkeerd, dus zó slecht was ons richtinggevoel ook weer niet, maar uiteindelijk kwamen we weer bij ons huis terug, waar we Marco met luid applaus bedankten. Snel alle spullen pakken en wat limonade naar binnen werken en weer de bus in naar Heerlen.

We gingen op weg naar Parc Imstenrade voor een bijzonder concert op een bijzondere plaats. Het is een prachtig gebouw, voor wie dat wat zegt, een bouwkundig kopie van Seminarie Hageveld. Het hele complex zag er prachtig uit, er was zelfs een fitnesstuin voor de mensen die daar wonen. Sommigen konden het niet laten dit ook even uit te proberen..

We werden naar de kapel gebracht, de kinderen gingen nog even inzingen, omkleden en klaarstaan voor het concert. Al een half uur van tevoren rolden en liepen de eerste gasten binnen, vol verwachting van wat komen zou. Er waren zelfs een paar ouders, net als gisteren in de Pancratiuskerk. Het was een prachtig concert. Ondanks dat sommige kinderen van tevoren wat moe waren, hebben ze zich allemaal optimaal ingezet en een prachtig concert laten horen waar iedereen diep van onder de indruk was. De dank was uitermate groot en we werden uitgenodigd om wat te komen drinken in de Orangerie, wat leidde tot geanimeerde gesprekken tussen bewoners en sommige kinderen. De kinderen werden dan ook heerlijk verwend met snoep of chips en wat drinken.

De busreis terug verliep soepel en eenmaal terug op ons honk kon iedereen even chillen alvorens de keuken weer onveilig te maken met kilo's macaroni en potten vol saus, bakken vol verse groente, kaas, kortom, de ingrediënten voor een heerlijke gezonde Pasta di Koorschool. Om alvast in de voetbalstemming te komen was er als toetje een heerlijk bakje oranjevla en inmiddels ligt iedereen braaf onder de wol.

Morgen weer een dag met veel leuke activiteiten, waaronder - hoe kan het ook anders - shoppen in Maastricht! Maar, daarover later meer....

Groetjes van ons allemaal uit het mooie Zuid Limburg.

PS Foto's zijn te vinden op www.facebook.com/koorschoolhaarlem

• 30 Mei 2014 - 22:24

Saskia:

Lieve allemaal,
    Wat een leuk verhaal! Het klinkt erg goed, ik kan me voorstellen dat jullie ook genieten. Was er graag bij geweest! Veel plezier nog.

• 30 Mei 2014 - 22:36

Antoinette Haan:

Lieve allemaal,
    Gezellig om op deze manier een beetje mee te kunnen leven. Veel pret! geniet van de omgeving en het zingen! Jullie zijn toch maar een bijzondere groep zo met elkaar. Groetjes vanuit het westen, Arthur en Antoinette

• 30 Mei 2014 - 23:43

Alexander Van Meerten:

Bedankt voor het uitgebreide verslag. Erg leuk om te lezen.
    Groetjes!

• 31 Mei 2014 - 10:44

Meg En Ubo:

Leuk om te horen hoe het jullie vergaat in het uiterste zuiden van Nederland. Zo te horen is het er heel fijn.
    In de bergen van Zuid-Limburg is het natuurlijk moeilijker navigeren dan in het noord-westen van het land.
    Succes met de verdere optredens en geniet lekker van jullie stek in Epe, het mooie weer en elkaar.
    Groeten.

• 31 Mei 2014 - 18:54

Constance:

Wat heerlijk om zo'n uitgebreid verslag te lezen! Dank!
    Ik kan niet wachten op het volgende...
    Genieten! X

• 31 Mei 2014 - 19:33

Marjet?Erwin:

Dank voor het uitgebreide verslag! Vandaag vast ook een heerlijke dag achter de rug met naast het zingen, shoppen in Maastricht! Morgen ook nog een spannende en leuke dag:) groetjes voor iedereen:)