Sant'Ignazio di Loyola, picknicken en 4 mei - Reisverslag uit Rome, Italië van Koorschool St. Bavo Haarlem - WaarBenJij.nu Sant'Ignazio di Loyola, picknicken en 4 mei - Reisverslag uit Rome, Italië van Koorschool St. Bavo Haarlem - WaarBenJij.nu

Sant'Ignazio di Loyola, picknicken en 4 mei

Door: Allen

Blijf op de hoogte en volg Koorschool St. Bavo

05 Mei 2015 | Italië, Rome

Vanmorgen was het wederom vroeg dag, maar gelukkig niet zo vroeg als gisteren! Sommige kinderen waren zelfs al wakker voordat wij ze wakker kwamen maken. Er werd ontbeten en gezongen voor de jarige Stephan en we gingen op pad, dit keer naar de Sant’Ignazio di Loyola. Deze kerk is heel bijzonder omdat het vol zit met ‘trompes l’oeil’, oftewel gezichtsbedrog. De koepel is aan de buitenkant niet te zien, maar aan de binnenkant zo geschilderd dat het net echt lijkt! In de bus hebben we alle reacties weer aan de kinderen voorgelezen, ze vinden het schitterend, zoveel leuke reacties!
Het was even zoeken naar de juiste kerk, maar eenmaal gevonden keken we binnen onze ogen uit. De kinderen en oudere zangers waren weer super tijdens de mis, samen met ontzettend veel pelgrims en ouders hebben we van ze genoten. Al waren er soms wel wat héél slaperige koppies tussen (de senioren), die dan ook mooi op de foto zijn gezet.
Na de mis moest er een groepsfoto gemaakt worden van de pelgrims waar het koor ook op moest dus met zo’n 900 man stonden we op de trappen voor de kerk, en dat ging iets minder vlot dan gehoopt. Omdat het allemaal een beetje uitliep, werd er besloten Villa Borghese over te slaan en naar een park tegenover het hotel te gaan om daar lekker te picknicken en een beetje uit te rusten. Daarna gingen we naar het hotel waar iedereen even lekker op zijn of haar kamer kon relaxen (moest relaxen) om voor te bereiden op het concert van vanavond. Het was een flink uur heerlijk rustig in het hotel (ook dat doen ze heel goed!) en weer fris en fruitig gingen we op weg naar Trastevere.
Tijdens het inzingen in de kerk, ging de leiding erop uit om voor het hele koor pizza’s te bestellen. In eerste instantie wilden we er 75 maar de pizzeria heeft dat afgedongen naar 50, want meer was echt niet mogelijk. Het was ook genoeg! Uiteindelijk hebben we met z’n vijven tien pizza’s per persoon naar de kerk gedragen en trokken veel bekijks. Iedereen heeft gesmuld van de pizzapunten.
Het concert was prachtig en indrukwekkend. Zelfs wij als begeleiding waren af en toe tot tranen geroerd. Er waren prachtige solo’s en het leek of iedereen gewoon volledig uitgeslapen was, zo goed letten ze op en zongen ze. Het geplande programma was iets sneller klaar, maar om toch tot 20.00 uur te wachten met de twee minuten stilte, zong het koor na de toespraak van Prins Jaime nog een keer het Ave Maria van Biebl, nu al één van ónze favorieten, het was prachtig. Na dit stuk (perfect getimed) was het twee minuten stil, waarna we allemaal twee coupletten van het Wilhelmus zongen.
Na het concert was het gauw omkleden en stonden onze fanclubs (ouders) al bij de uitgang. De leiding werd ietwat zenuwachtig en liep als een schapedoes de kudde bij elkaar te houden. Dat ging goed en volledig compleet liepen we gauw weer richting de bus, op naar het diner! Dat ging er wel in, en daarna gingen de kinderen ‘in’ hun kamers. Groep 7 en 8 gingen heerlijk slapen, de senioren uiteindelijk ook, en daarna kon de leiding ook hun bed in duiken, om een goede nacht te maken en weer fris en fruitig (niet zo vroeg, yes!) op te staan voor de volgende dag..

• 05 Mei 2015 - 18:27

Maarten, Maudy En Aniek:

Dat klinkt allemaal weer erg goed. We blijven op afstand genieten. Uiteraard zijn we nieuwsgierig naar beeld- en geluidsopnamen van het concert op 4 mei. We houden ons van harte aanbevolen... Op naar de audiëntie bij de Paus morgen. Hoe bijzonder zal dat weer zijn! Jullie blijven van het ene in andere hoogtepunt vallen.

Jasper, wat gaaf dat je Thijs vandaag bent tegengekomen! Gitty sms'te ons dat ze jou hebben gezien.
    De pizza ging er vast bij jou ook goed in! Nog een dagje en dan zien we elkaar weer. We kijken er erg naar uit. Liefs van papa en mama en Aniek!

• 05 Mei 2015 - 18:37

Marieke IJsendoorn:

Ook wij houden ons aanbvolen voor geluidsopnsmn vsn h concert van 4 mei.
    Wat is dit een prahtige dag voor jullie geweest.
    \aNog een fijne dg moren en een hele goede terugreis.
    liefs, oma \MARIKE EN OPA cs.

• 05 Mei 2015 - 19:38

Antoinette En Arthur:

Wat fijn, leiding, dat jullie binnen het drukke programma tijd maken om ons te schrijven! Zo leuk te horen hoe goed alles gaat. Veel plezier nog voor allemaal. Hoe is de paus in het echt? Is het echt zo warm als de foto's doen geloven? Afhaalpizza in Italië beter of slechter dan in Nederland? Kortom: wij hebben heel wat vragen. Morgenavond in Haarlem horen we het toch, Rosalie? Heel veel liefs van ons thuis.

• 05 Mei 2015 - 19:55

Thom En Claudia:

Whahaha....ik had het gezicht van de pizzabakker wel willen zien toen jullie 75 pizza's bestelden. Wat een bekijks moeten jullie hebben gehad toen jullie met die stapels pizza's over straat liepen. We beleven het tournee goed mee door de leuke verslaggeving. Begeleiding jullie verdienen een dik applaus. We zitten rustig thuis met het idee dat onze kinderen bij jullie in goede handen zijn.
    Genieten jullie nog lekker allemaal van de laatste dagen. We zijn blij om jullie morgenavond weer te verwelkomen bij de bus. Ruben...ik maak morgen lekkere verse sate. Ik hoop dat mijn marinade net zo lekker is als die van jou. Dag lieve mensen. Tot morgen! Dikke kussen voor Ruben en Romy.
    Liefs Claudia en Thom

• 05 Mei 2015 - 22:59

Kay En Judith....Fien Van Leeuwen's Opa En Oma:

en nou morgen paus Franciscus nog...we zijn benieuwd of hij jullie muziek net zo mooi vindt als al die pelgrims en wij....We hebben nog even op internet naar die Loyola-kerk gekeken, heel bijzonder die bedrieglijke schilderingen.
    En dan de terugreis. Wat zal Fien's hondje Lola blij zijn als ze weer thuiskomt!
    Dikke kus schat!

• 06 Mei 2015 - 06:44

Arda:

Zoooooo heeee, wát een professioneel koor! Ik ben zo ongelooflijk trots op jullie! Én op de begeleiding! In de verslagen, die jullie schrijven klinkt de trots en liefde voor de koorleden en de muziek helder door.
    Lieve, superlieve Romy, ik kan niet wachten om je 'plat' te knuffelen :)
    Vandaag de laatste dag, met weer een hoogtepunt.
    Geniet er allemaal van.
    Goede en veilige reis naar huis en tot.....vanavond! ♡♡♡

• 06 Mei 2015 - 07:54

Densi:

Goede morgen. .
    Compliment voor de leiding en begeleiders..wat een organisatie..
    Iedereen geniet nog van de laatste uren in Rome. Chris, je mag trots zijn dat je in zo een koor zit.
    Goede reis en tot vanavond.

Groetjes
    ( knuffel voor chris van Axel en Densi )

• 06 Mei 2015 - 09:49

Manon:

Wauw!! Wat een ongelooflijke ervaringen hebben jullie achter de rug!!
    En dan het verhaal van die 75 pizza's!! Geweldig!
    Op dit moment zijn jullie op het Sint Pietersplein voor de audiëntie. Zó bijzonder allemaal.
    Geniet er nog even van!
    Voor straks wens ik jullie allemaal een hele goede reis terug naar Haarlem!
    Groetjes, (juf) Manon.

• 06 Mei 2015 - 12:10

Antoinette:

Hebben jullie nog stemmen en energie over om straks alles te vertellen? Eerst even uitrusten mag ook hoor,... maar daarna wil het thuisfront natuurlijk enorm bijgepraat worden!!!! Een heel goede reis terug en tot straks. Antoinette xxx

• 06 Mei 2015 - 12:40

David Van Rossem:

Ha Lisette! Nina heeft hier in Rome een mooie trui voor je gekocht. Samen met de trui die je hier zelf al had gekocht en die andere zes in je koffer, wordt het dit jaar voor jou gegarandeerd een warme zomer!

• 06 Mei 2015 - 15:22

Arda (van Guus :) ):

Heee, eindelijk kan ik de verslagen lezen! Ik kreeg steeds ene bericht dat er werkzaamheden aan de website waren :(
    Wat een belevenissen! wat moet het geweldig geweest zijn het Ave Maria te horen op deze bijzondere dag.
    We hadden op 5 mei storm en regen, maar gelukkig ook zon.
    Ik kreeg via Marisa een foto en dat zag er allemaal heel plezierig uit!
    Toch ben ik blij dat ik Guus vanavond weer kan zien.
    Fijne laatste dag!
    Arda

• 06 Mei 2015 - 19:37

Antoinette En Rosalie:

Lieve leiding, dank jullie wel voor de superbegeleiding van de hele groep. Wij zijn snel naar huis gegaan, daarom op deze manier nog een pluim voor allemaal! Antoinette en Arthur.

het was echt super leuk, een reis om nooit te vergeten. ik ga nu lekker pannenkoeken eten liefs Rosalie