Heel veel cultureel... - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Koorschool St. Bavo Haarlem - WaarBenJij.nu Heel veel cultureel... - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Koorschool St. Bavo Haarlem - WaarBenJij.nu

Heel veel cultureel...

Door: Annemarie en Marieke

Blijf op de hoogte en volg Koorschool St. Bavo

10 Juni 2011 | Duitsland, Berlijn

Na een onrustige nacht met veel geren en gelach werden de kinderen om half acht gewekt. Ondanks de turbulente nacht zagen de kinderen er tijdens het ontbijt spik en span uit. Enkelen hadden zelfs gezwommen en aan het ontbijtbuffet kon iedereen naar hartenlust eten. Het heeft allemaal lekker gesmaakt en we moesten een goede ondergrond leggen want we hadden een lange wandeltocht door cultureel Berlijn voor de boeg: van de Regeringswijk naar “Mitte”, oftewel het centrum. Groep 7 ging met Hans en Manon op pad en groep 8 met Annemarie en Marieke. De senioren gingen onder begeleiding van Eric, Hella, George en Sanne.
We werden op het startpunt afgezet: De Hauptbahnhof, waar onze wandeling kon beginnen. Groep 8 moest eerst nog even langs de apotheek en de eerste souvenirswinkel werd al benut om twee mooie Duitse vlaggen te kopen waar Annemarie en Marieke zichzelf herkenbaar mee konden maken in het drukke Berlijn. Als eerste werd perron 11 aan gedaan en daar was een indrukwekkend Berlijn te zien. Langs de trap naar beneden (het was even zoeken) werden we opgewacht door twee personen die snoepjes uitdeelden. Althans, waren het snoepjes? Hun waarschuwing dat het ‘ein bitchen sharp’ kon zijn, deed vermoeden van wel, dus groep 8 had hun eerste gratis traktatie te pakken.
Over de Gustav – Heinemann – Brücke liepen we naar een groot plein met overal fonteinen. ‘Juf, mogen we ons hoofd in de fontein steken?’ ‘Nee.’ ‘Juf, mogen we door de fontein springen?’ ‘Nee.’ ‘Juf, mogen we…’ ‘Nee, gaan jullie maar mooi achter de fontein staan, dan maken we een leuke groepsfoto.’ Het resultaat is hieronder te bewonderen. Om het hoekje zagen we de Rijksdag al tevoorschijn komen dus gingen we die kant op. Na een verhaaltje over de geschiedenis van de Rijksdag én van de moderne Bundestag die erachter mooi te zien was, gingen we verder. We liepen in een rap tempo langs de Rijksdag, totdat we bij twee verkopers van Bretzels kwamen en daar moest toch écht wel even bij worden stilgestaan. De uitleg van Annemarie over de bretzels was waarschijnlijk een van de informatiefste van de wandeling, helaas kregen we er geen één cadeau van de verkopers (ondanks Annemaries mooie verhaal) en ze waren toch echt te duur.
Nadat we ons losgerukt hadden van deze Duitse delicatesse liepen we wederom in rap tempo over de stoep (hee, worden ingehaald door de senioren!) naar de Brandenburger Tor. Er werd nog even een spontaan concertje gegeven aan een paar geïnteresseerde Duitsers (helaas heeft het ons geen ijsje opgeleverd, morgen in de herkansing) en met z’n allen liepen we onder de Brandenburger Tor door naar de Pariser Platz. Het misgelopen ijs werd meteen goedgemaakt door twee allercharmanste jongemannen die gratis appels uitdeelden, in een doosje nog wel, en uit een bakfiets! Ze verzekerden ons dat het échte Duitse appels waren en ‘nicht aus Holland’. Alle ambassades bekeken, de Akademie der Kunste en de DZ Bank, toen kwamen we eindelijk ‘Unter den Linden’. De eerste echte souvenirswinkel op de route werd meteen bezocht. Gelukkig waren alle kinderen erg prijsbewust want ze vonden alles veel te duur! Dus morgen moeten we verder zoeken..
Hierna kwamen we bij het Holocaust Monument. De kinderen vonden het heel indrukwekkend, de nodige foto’s werden gemaakt, we hebben onze lunch daar genuttigd, uitleg gegeven en ieder kon een eigen betekenis aan het monument geven. De wandeling werd vervolgd naar de bunker van Hitler. Althans, een bord dat vertelde dat daar op die plaats de bunker van Hitler onder de grond moest zijn. We hebben hier even naar gekeken, maar zijn gauw verder gelopen want behalve het bord is er niets te zien en de tijd begon te dringen.
Eindelijk kwamen we dan in de Friedrichstrasse, de winkelstraat waar we flink konden winkelen, helaas niet met onze portemonnee-inhoud. Al gauw kwamen we op de Gendarmenmarkt waar iedereen vol bewondering de Französischer Dom, de Deutscher Dom en het Konzerthaus bekeek. Opeens zagen we aan de overkant van het plein het Ampfelman-winkeltje. Heel groep 8 móest hierheen want hen was al meerdere malen in geuren en kleuren verteld over dit figuurtje. Ook hier waren de kinderen weer zéér prijsbewust en de spulletjes werden bekeken en teruggezet. Buiten was er nog even een fotomomentje in de ligstoelen en gingen we terug naar de Friedrichstrasse. Tenminste, dat was de bedoeling, na zo’n 500 meter kwamen we erachter dat we totaal ergens anders waren en we in een nóg rapper tempo dan de rest van de wandeling, op weg moesten naar de Friedrichstrasse. Als de kinderen nog niet moe waren werden ze dat nu wel, want we hebben de hele Friedrichstrasse heel snel (níet rennend) doorgelopen en eindelijk zagen we de bussen en uitgeput (ook de kinderen) belandden we erin.
Met de bus reden we gelukkig naar Checkpoint Charlie, waar we een half uurtje de bouw en de val van de Berlijnse Muur hebben aanschouwd. Nu werden de kinderen toch wel moe, al hebben ze het de hele dag héél goed volgehouden en goed geïnteresseerd alle verhalen aangehoord hebben! Als ze thuiskomen zullen ze jullie er veel over kunnen vertellen.
In de bus bleek dat sommige dingen echt niet typisch Nederlands zijn; we stonden lang in de file. Gelukkig waren we eerder dan gepland vertrokken dus de gevolgen waren nog te overzien, we konden helaas niet meer zwemmen, maar iedereen had nog genoeg tijd om zich klaar te maken voor het diner. Het diner bestond uit een buffet met kip, pasta, aardappeltjes, rijst, groentes, vis, salade en nog veel meer. De keuze van veel koorleden viel echter toch op kip, patat en appelmoes. We dachten even dat we bij de MacDonalds zaten!
Na het diner was het vertrekken naar de repetitie waar we werken aan dit stuk. We hopen om 22:00 terug te zijn in het hotel waar de kinderen een heerlijke nachtrust tegemoet gaan. Zodat ze morgen alle energie hebben om geld uit te geven in alle winkels van Berlijn!

Nog een persoonlijk verslag van Merel en Loulou:
Vandaag was onze eerste echte dag in Berlijn. Vanochtend werden we vroeg gewekt. Na een vermoeiende nacht met overlopen gingen we ontbijten om daarna met de bus naar de binnenstad van Berlijn te gaan. In Berlijn aangekomen begon onze culturele dag. De groep werd in kleine groepjes opgedeeld en alle eerstejaars senioren zaten bij elkaar, onder leiding van Eric en Sanne. Na vele fotomomenten kwamen we aan bij het Holocaust Monument. Het was erg indrukwekkend want als je er middenin staat heb je het idee dat alles op je af komt. We zijn ook naar de plaats van de bunker gegaan waar Hitler zelfmoord heeft gepleegd. In een stad als Berlijn voel je dat de oorlog echt nog niet zo lang geleden is.
Na de lunch zijn we met het hele koor naar Checkpoint Charlie geweest. Daar hebben we een stuk van de Berlijnse Muur gezien. We zijn nu bij de repetitie voor het concert morgen. Het was een leuke maar intensieve dag en we hebben zin in morgen!
Liefs, Merel en Loulou

• 10 Juni 2011 - 21:30

Carole En Jef :

Bedankt voor de uitgebreide reisverslagen. Wat een avontuur. Alle lof voor de begeleiding!!! Niet alleen de kinderen zullen moe zijn....

• 11 Juni 2011 - 01:50

Gerda:

Geweldig leuk om te lezen wat jullie belevenissen zijn!
    Hele ervaring voor die kids zeg!!

Geniet er allen van en succes voor de leiding!

• 11 Juni 2011 - 11:20

(juf) Saskia:

Lieve allemaal,

Wat een mooi verslag van jullie culturele dag in Berlijn! Erg leuk om te lezen! (in gedachten wandel ik met jullie mee)
    Ik wilde jullie een paar fotootjes sturen van het Archeon maar dat lukte nog even niet. (ga het nog even op een andere manier proberen, dus wie weet...)
    Heel veel plezier verder nog!
    Groetjes Saskia

• 11 Juni 2011 - 20:04

Marion:

wat hebben jullie het waanzinnig leuk,jullie zien wel heel veel van berlin, top hoor tot het volgende verslag. geniet nog maar lekker.
    vele groeten

• 11 Juni 2011 - 20:32

Winnie:

Geen Bretzels dus, wel Berliner Bollen? En kip met appelmoes.. tuurlijk! Onze Muggen komen niks tekort en houden de hand nog op de knip ook, :-)!
    Het is weer ongelofelijk bijzonder, met elkaar, met alle talent, met jullie als begeleiders in zo'n hippe stad! Cool! Onvergetelijke Pinsteren!
    Geniet ervan! En reken maar dat jullie een hele schare reisverslag-volgelingen hebben, dank voor alle tijd die jullie hier ook nog in stoppen!